Wat is een hybride auto?
Tegenwoordig hoor je steeds meer dat mensen de overstap maken naar een hybride auto, maar wat is een hybride auto? En waarom kiezen anderen voor een hybride auto? In dit artikel gaan we daar dieper op in.
Hybride
Een hybride is een kruising tussen twee verschillende soorten. Bij een auto gaat het dus om een kruising tussen een brandstofmotor en elektromotor. Tegenwoordig hoor je hybride steeds vaker, bijvoorbeeld bij hybride werken. Thuiswerken en werken vanuit kantoor.
Soorten hybride auto’s
Plug-in hybride (PHEV)
Een plug-in hybride auto heeft een brandstofmotor én een elektromotor. Bij een plug-in hybrideauto kun je de accu van de auto opladen met een stekker. Deze kun je laden aan een laadpaal of thuis in het stopcontact. Tijdens het remmen van de auto worden de accu’s ook (deels) bijgeladen.
Voorbeeld plug-in hybride auto’s Volkswagen- en Audi modellen: Volkswagen Golf GTE, Volkswagen Golf eHybrid, Volkswagen Passat (Variant) GTE, Volkswagen Tiguan eHybrid, Audi A3 E-Tron, Audi A6 TFSI e, Audi A7 TFSI e, Audi A8 TFSI e, Audi Q3 (Sportback) TFSI e, Audi Q5 TFSI e, Audi Q7 E-Tron, Audi Q7 TFSI e, Audi Q8 TFSI e.
Volledig hybride (HEV)
Een volledige hybride auto kan niet opgeladen te worden. De accu’s laden namelijk bij tijdens het afremmen van de auto. Bij deze auto’s kun je zeer kleine afstanden elektrisch rijden. Een volledig hybride auto rijdt dus voornamelijk op de brandstofmotor.
Voorbeeld hybride auto Volkswagen- en Audi modellen: Volkswagen Jetta hybrid, Audi A8 hybrid, Audi Q5 hybrid, Audi
Mild hybride (MHEV)
Bij een mild hybride wordt veel de afkorting MHEV gebruikt, dit staat voor Mild Hybrid Electric Vehicle. Een MHEV is een voertuig die altijd op de brandstofmotor rijdt. Bij een MHEV is het niet mogelijk om elektrisch te rijden, en het is ook niet mogelijk om deze auto’s op te laden. Een MHEV beschikt over een elektromotor die de startmotor (dynamo) vervangt. Dankzij de batterij kan de brandstofmotor ondersteunt worden wanneer dit nodig is (bij optrekken en accelereren bijvoorbeeld)
Voorbeeld Mild hybride auto’s Volkswagen- en Audi modellen: Volkswagen Golf, Audi A4, Audi A5, Audi A6, Audi A8.
Wat zijn de voordelen van een hybride auto?
Belastingsvoordeel
Als eigenaar van een plugin-hybride auto heb je een belastingvoordeel. Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op motorrijtuigenbelasting. Dit belastingvoordeel heeft u tot en met 2024. In 2025 heeft u 25% korting, en vanaf 2026 betaald u motorrijtuigenbelasting naar het gewicht van de auto. Let op! Er wordt onderscheid gemaakt tussen een hybride en een plug-in hybride auto, dit belastingvoordeel geldt niet voor een hybride auto die niet opgeladen kan worden. Een plugin-hybride auto met meer dan 49 g/km Co2 uitstoot komt niet in aanmerking voor het belastingvoordeel.
Voorbeeld:
In dit voorbeeld vergelijken we een Audi A3 met een benzinemotor met een plug-in hybride. Beide auto’s hebben een automatische transmissie en komen uit bouwjaar 2017.
Audi A3 E-Tron (1.515kg gewicht massa ledig voertuig) € 116,- per kwartaal
Audi A3 Sportback (1.215kg gewicht massa ledig voertuig) € 158,- per kwartaal
Tegenwoordig is een plug-in hybride dus € 42,- per kwartaal voordeliger. Dit komt uit op een voordeel van € 168,- per jaar tot en met 2024. Vanaf 2026 is dit dus een iets ander verhaal. De motorrijtuigenbelasting van de Audi A3 E-Tron zou dan € 232,- per kwartaal worden. 74 euro per kwartaal duurder dus. Dat is € 296,- per jaar meer dan een benzineauto.
Uitstoot
Ook hier maak ik gebruik ik als voorbeeld een Audi A3. Een Audi A3 E-Tron stoot volgens de gegevens van de RDW 40 g/km uit. Bij een 1.4 TFSI motor is dit 115 g/km.
Brandstofverbruik
Met een plug-in hybride heb je het brandstofverbruik van de auto grotendeels zelf in de hand. Uiteraard is dit afhankelijk van het gebruik. Stel, je rijdt per dag zo’n 30 kilometer voor woon- werkverkeer, dan kun je volledig elektrisch rijden en hoeft de brandstofmotor niet aan te slaan. Maar rijd je een langere afstand, dan heb je altijd nog een brandstofmotor die zorgt dat je op plaats van bestemming aankomt. Je hoeft dus niet te stressen omdat de accu’s bijna leeg zijn.
Imago
Een hybride auto heeft een milieuvriendelijk imago.
Vermogen
Omdat er bij plug-in hybride auto’s wordt gekeken naar het systeemvermogen van de auto is dit aanzienlijk meer dan bij een auto met alleen een brandstofmotor. De Audi A3 bijvoorbeeld is verkocht met een 1.4 TFSI motor met 150pk. De Audi A3 E-Tron heeft ook een 1.4 TFSI motor, maar door de accu’s heeft deze auto een systeemvermogen van 204pk.
Wat zijn de nadelen van een hybride auto?
Laadruimte
Doordat bij veel plug-in hybride auto’s de accu’s (deels) onder de vloer zitten in de laadruimte, is de laadruimte minder bij een hybride auto. Om die reden is er ook geen plaats voor een reservewiel. Alhoewel we deze de laatste tijd niet vaak tegen komen in een gebruikte auto.
Trekhaak
Bij sommige auto’s kan er geen trekhaak gemonteerd worden. Informeer hierover altijd bij de verkoper. Er bestaat namelijk een serie Audi A3 E-Trons die geen Typegoedkeuring hebben voor het monteren van een trekhaak. Op het kentekenbewijs staat simpelweg geen trekgewicht.
Onderhoud
Als we kijken naar de plug-in hybride auto’s van Volkswagen en Audi wordt er door de merken een onderhoudsinterval voorgeschreven van 15.000km of 1 jaar. Hoewel dit bij een benzine- of dieselauto vaak 30.000km of 2 jaar is. Uiteraard is het niet per sé een nadeel om ieder jaar een onderhoudsbeurt uit te voeren, dit is voor de levensduur van jouw auto natuurlijk erg belangrijk.
Geen plek om te laden
Wanneer je geen plek hebt om de auto thuis op te laden omdat je bijvoorbeeld geen oprit of eigen parkeerplaats hebt, kan dit nadelig voor je zijn. Zonder laadmogelijkheid rijd je dus voornamelijk op de brandstofmotor.
Ben je geïnteresseerd in een plug-in hybride auto? Bekijk dan ons aanbod.